👈نویسنده : مهرداد شبان

پایگاه گوگل اسکولار(اسکالر) یک نمایه استنادی رایگان است که از لحاظ کارکرد شبیه نمایه استنادی وب آو ساینس و اسکوپوس می باشد.. پایگاه های استنادی ابزارهایی هستند که اطلاعات کتابشناختی، چکیده و حتی متن کامل مقالات مجلات و سایر منابع اطلاعاتی را دسترس پذیر نموده و امکان جستجوی آنها را فراهم می آورند. همچنین تعداد استنادهای دریافتی هر مقاله و هر پژوهشگر  نیز در این نمایه نامه ها مشخص می شود. نمایه های  استنادی در تحلیل های علم سنجی کاربرد زیادی دارند. به عنوان نمونه نرم افزار "پابلیش اُر پریش" از داده های گوگل اسکولار برای انجام تحلیل های استنادی و تعیین عملکرد پژوهشگر (تعیین جمع تعداد مقالات، تعداد متوسط استناد به ازای هر نویسنده، تعیین شاخص اچ و ...) استفاده می کند.

پایگاه استنادی گوکل اسکولار از آدرس scholar.google.com  قابل دسترس است.

در تصویر زیر قسمت های مختلف گوگل اسکولار معرفی شده است:

                              

همان طور که در شکل زیر مشخص است با جستجوی یک کلید واژه دلخواه لیستی از مقالات و یا سایر منابع اطلاعاتی مربوط بازیابی می شود. در زیر عنوان مقاله تعداد استنادهای انجام شده به مقاله دیده می شود که با کلیک بر روی آن می توان لیست مقالاتی که به مقاله مذکور استناد کرده اند را مشاهده کرد. همچنین با کلیک بر روی نام نویسنده مقاله، می توان به مشخصات پژوهشگر و اطلاعاتی در مورد عملکرد علمی او مثل تعداد مقالات و مجموع استنادهای دریافتی و نمره اچ ایندکس پژوهشگر دسترسی پیدا کرد.( اگر 5 مقاله یک پژوهشگر هر کدام 5 استناد دریافت کرده باشند نمره اچ این پژوهشگر 5 است)

                                               

گوگل اسکولار چند مزیت عمده دارد:

الف) بر خلاف وب آو ساینس و اسکوپوس رایگان است.ب) منابع اطلاعاتی غیر انگلیسی را هم نمایه می کند. ج) تمام انواع منابع اطلاعاتی از جمله کتاب را پوشش میدهد.

در نتیجه گوگل اسکولار برای رشته های حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی که بیشتر آثارشان به صورت کتاب و به زبان های ملی غیر انگلیسی است مناسب تر است.با این وجود به دلیل برخی دلایل مثل نامشخص بودن دستور العمل انتخاب منابع زیر پوشش، نامشخص بودن دوره زمانی منابع زیر پوشش و غیره نتوانسته است مثل وب آو سایس و یا اسکوپوس در زمینه ارزیابی پژوهش مطرح شود.

منبع مورد استفاده:

کتاب آشنایی با علم سنجی (مبانی، مفاهیم، روابط و ریشه ها)/ دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی



شنبه 19 آبان 1397
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط ملیحه باغبان در تاریخ 1397/08/20 و 7:22 دقیقه ارسال شده است

بسیار عالی و مفید .. سپاسگزارم


کد امنیتی رفرش